Do czego służy guma odbojowa i jaką wybrać do łódki?

Ochrona łodzi przed standardowymi uszkodzeniami wynikającymi z eksploatacji, szczególnie podczas cumowania i dobijania w portach, to absolutna podstawa. W szkutnictwie najpopularniejszym środkiem do zabezpieczania kadłubów i innych elementów konstrukcyjnych jest guma odbojowa. Część ta jest wykonana z gumy, PVC lub materiałów o takich samych lub podobnych właściwościach. Warto poznać ją bliżej.

Przed czym warto chronić swoją łódź?

Intensywnie lub okazjonalnie eksploatowane łodzie są narażone na uszkodzenia ich zewnętrznego poszycia. Najczęściej podstawowe zarysowania, uszczerbki, dziury oraz ubytki pojawiają się na burtach, rufach i dziobach, które są jednymi z najdroższych elementów konstrukcyjnych każdej łodzi i jachtu.

Sposób użytkowania cywilnych jednostek pływających sprawia, że są narażone na awarie, które niestety nie należą do rzadkości. Podczas najbardziej precyzyjnych manewrów, np. dobijania czy cumowania, łódź wykonuje ciągły ruch, a reakcje na błędy są mocno odsunięte w czasie przez dużą bezwładność. W efekcie budowle hydrotechniczne, takie jak dalby, pomosty oraz nadbrzeża, mogą sukcesywnie niszczyć kadłub nawet podczas postoju w porcie. Jak się przed nimi chronić? Wystarczy wykorzystać gumy odbojowe do łodzi.

Guma odbojowa do łódki – do czego służy?

Guma odbojowa to niewielkie akcesorium wykonane przeważnie z dość twardej, lecz mocno sprężystej gumy – materiału typu PVC. Montuje się ją dookoła kadłuba w miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia. Działa tak, jak w założeniu miały działać zderzaki w samochodach osobowych, które chronią elementy karoserii przed ich zniszczeniem np. na skutek stłuczek parkingowych. Jednak w przeciwieństwie do nich guma odbojowa do łódki nie niszczy się już przy pierwszym zderzeniu. Mimo to należy pamiętać, że wraz z upływem czasu mogą pojawić się na niej ślady użytkowania.

Guma odbojowa ma doskonałe właściwości mechaniczne. Ugina się pod naporem większej siły, lecz nie odgina się w sposób permanentny. Ponadto nie przekazuje zbyt dużej energii na sam kadłub, lecz rozprasza ją po całej długości odbojnika. 

Guma odbojowa – rodzaje i warianty

Guma odbojowa to akcesorium o podłużnym kształcie, które montuje się dookoła kadłuba na fabrycznej wysokości. Nie jest to jednak element uniwersalny – każdy producent jednostki pływającej wykorzystuje modele o różnym profilu, przekroju, szerokości czy wysokości, dlatego tak istotne jest zamówienie i zlecenie montażu odpowiedniego wariantu. Guma odbojowa do łódki ma z reguły przekrój litery „U”. Pusta przestrzeń służy do nasunięcia odbojnicy na rant łodzi powstały w procesie produkcji przez połączenie pokładu z dnem. 

Cechy techniczne gumy odbojowej do łódki

Bardzo wysokie parametry techniczne sprawiają, że guma odbojowa jest znakomitą formą ochrony poszycia kadłuba przed jego zniszczeniem. Akcesoria te skutecznie opierają się wysokim siłom mechanicznym (dynamicznym i statycznym). Ponadto nie są narażone na rozerwanie, zniszczenie oraz odkształcenie, nawet mimo wielodniowego i intensywnego naporu. Oczywiście może to nastąpić przy zbiegu szczególnie niekorzystnych okoliczności. Na szczęście proces instalacji zajmuje specjalistom jedynie kilka godzin.

Odbojniki wykonane z materiałów takich jak sprężysta guma PVC, są narażone na bardzo niekorzystne warunki ich eksploatacji. Producenci znają ten problem, dlatego do produkcji tych akcesoriów wykorzystują materiały odporne na działanie wody, dużej wilgoci i intensywnych promieni ultrafioletowych. To właśnie te czynniki prowadzą do niszczenia niezabezpieczonej gumy, która w ten sposób może szybko stracić swoje właściwości.

Gdzie kupować gumy odbojowe?

Guma odbojowa do łódki skutecznie zabezpiecza całe poszycie przed zniszczeniem w trakcie typowej eksploatacji, dlatego tak ważne jest, aby była odpowiednio dobrze wykonana. Najlepsi producenci tych akcesoriów produkują je na najnowocześniejszych liniach produkcyjnych, zapewniając precyzyjne odwzorowanie wszystkich wymiarów zewnętrznych, w tym szerokości, głębokości i wysokości. Nawet kilkumilimetrowa różnica względem fabrycznie nowej listwy może w efekcie uniemożliwić prawidłowy montaż odbojników w profilach lub jej zbyt słabe osadzenie.

Mogłoby się wydawać, że guma odbojowa to element, który niekorzystnie wpływa na estetykę łodzi. Tak naprawdę jednak może być zupełnie odwrotnie. Renomowani producenci projektują akcesoria w wielu kolorach najczęściej spotykanych na polskich wodach. Standardowo jest to czerń, nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby odbojnik miał kolor biały, granatowy, szary czy błękitny.

Partnerem artykułu jest strona boatshop.pl.