Koła do sterowania
To urządzenia z kształtu przypominające ogromne koło zwane również obręczą. Owe koło służy tylko i wyłącznie do sterowania płetwą sterową statku, która powoduje zmianę kierunku płynięcia statku bądź okrętu. Każdy choć raz w swoim życiu widział chociaż by w telewizji takie koła sterowe, ale można sobie zadać pytanie dlaczego one zawsze są takie ogromne a nigdy nie mają rozmiarów przykładowo kierownicy od samochody? Odpowiedź jest prosta, im większe koło tym mniej siły trzeba użyć aby nim kręcić, ponad to przy budowie takiego urządzenia uwzględniono również problem tak zwanych wielu obrotów.
Po co kilkakrotnie kręcić sterem chcąc zawrócić statek co nie jest wcale takie komfortowe i przyjemne, więc skoro tworząc większą obręcz zmniejszymy tym samym ilość obrotów które musieli byśmy wykonać chcąc zrobić taki manewr. Takie koła najczęściej mają w sobie szprychy, zamontowane na poziomej osi. Mogą znaleźć się tam również piękne zdobienia lub inne drogocenne materiały takie jak złoto, które sprawia że całokształt wygląda fantastycznie i zapada długo w naszej pamięci.
Mechanizm Daviesa
Ogólni istnieją dwa odrębne sposoby na ruch koła sterowego. Koła sterowe mogą być połączone tak zwanymi cięgnami lub sterociągami albo układem Daviesa który polega na zastosowaniu odwrotnej nawigacji osi obrotu obręczy. W dzisiejszych czasach metoda ta jest bardzo rzadko stosowana, nie jest jednak na tyle zrozumiała i wartościowa aby ją stosować.
Jaki rodzaj wybrać?
W odpowiednich sklepach czy to tych stacjonarnych czy też internetowych możemy wybierać różne warianty takich kół. Wachlarz jest dosyć duży a składają się na niego koła składane, wypukłe, skórzane, stalowe bądź też drewniane. Wszystko zależy od naszego gustu. Największą popularnością bez zmiennie cieszą się stery drewniane. Ich ceny wahają się w zależności od sposobu wykonania od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Na pewno jest w czym wybierać. Niektóre firmy oferują także tworzenie na specjalne zamówienie.